تاريخچه صدا و سيما
 
« فرهنگستان »
این وبلاگ در راستای تحقیق و پژوهش پیرامون فرهنگ این مرزو بوم فعالیت می کند
 
 

 

 

 

 

 

دانشگاه جامع علمي كاربردي واحد رشت


 

 

موضوع تحقيق :  تاريخچه صدا و سيما

 

 

 

تحقيق از :  اسماعيل قاسمي، يوسف قاسمي،هادي حسين زاده،مجتبي قامتي مقدم

 

 

پودمان 6 مقطع كارداني

 

 

 

استاد : جناب آقاي رضايي پور

پاييز 91


تاريخچه صدا و سيما

تاريخچه راديو و تلويزيون
تاريخچه راديو:
نخستين فرستنده بي سيم موج بلند تهران و شهرهاي تبريز، مشهد، كرمان، باختران و خرمشهر در ساعت 3 بعد از ظهر روز ششم ارديبهشت ماه سال 1305 شروع بكار كرد.

فرستنده تهران 20 كيلو وات قدرت داشت و طول دكل آن 120 متر بود. يكسال پيش از تأسيس اين ايستگاه فرستنده بمنظور تعليم و تجهيز نيروي انساني مورد نياز در وزارت جنگ، «مدرسه بي سيم قشون كل» گشوده شد. با گسترش فعاليت ها و فراهم آمدن مقدمات ايجاد فرستنده هاي موج كوتاه، گروهي از كاركنان بي سيم نيز براي آموزش هاي تخصصي به فرانسه رفتند. در سال 1309 فرستنده موج كوتاه، امكان ارتباط بين برلين، پاريس، آنكارا و انگليس را فراهم كرد. تا پيش از افتتاح راديو، مردم ايران به برنامه هاي راديو برلن و راديو آنكارا گوش فرا مي دادند. پس از شروع جنگ جهاني دوم راديوي تبليغاتي شوروي نيز به راديوهاي مذكور اضافه شد. بنگاه سخن پراكني بريتانيا نيز از دي ماه 1319 برنامه زبان فارسي خود را شروع كرد.

به تدريج انديشه ايجاد راديو قوت گرفت. چرا كه در آن روزها كشورهاي جهان يكي پس از ديگري راديوهاي خود را به كار مي انداختند. به دنبال تصويب اساسنامه سازمان پرورش افكار، با هدف كنترل و هدايت افكار عمومي (در دوازدهم دي ماه 1317) كميسيون هاي شش گانه آن از جمله راديو تشكيل شدند. كميسيون راديو در بهمن ماه 1317 سفارش ساخت دو دستگاه فرستنده موج كوتاه به قدرت 2 و 20 كيلو وات را به كمپاني استاندارد انگليس صادر كرد. همزمان با سفارش خريد دو دستگاه فرستنده موج كوتاه، وزارت پست و تلگراف دستور داد تا عمارت مخصوصي براي استوديوي راديو تهران كه ضمناً مركز مخابرات تلگرافي و تلفني بي سيم نيز باشد در داخل شهر ساخته شود. اشغال ايران توسط متفقين، ساخت اين استوديو را كه قرار بود يك شركت آلماني به نام هوختين انجام دهد، غير ممكن ساخت. از طرف ديگر چون مقرر شده بود راه اندازي راديو به فوريت آغاز شود يكي از اتاقهاي عمارت مركز فرستنده بي سيم پهلوي تبديل به استوديوي كوچكي شد كه تا بناي ساختمان استوديو به طور موقت از آن استفاده شود و موقع جنگ جهاني دوم تحويل دستگاه هاي فرستنده موج كوتاه را به تاخير انداخت. لذا وزارت پست و تلگراف و تلفن براي تأمين منظور فوق يك دستگاه فرستنده تلگرافي و تلفني موج كوتاه را به قدرت 2 كيلو وات، تا تحويل و نصب دو دستگاه فوق براي راديو به كار گرفت. اين فرستنده هر چند جهت كار تلگرافي و تلفني بي سيم پهلوي خريداري شده بود ولي مشخصات آن طوري طراحي شده بود كه مي توانست مورد استفاده راديو نيز واقع گردد. كار نصب و راه اندازي اين فرستنده در اواخر سال 1318 صورت گرفت. پس از نصب دستگاه فرستنده و آماده سازي يك استوديوي موقت در عمارت بي سيم پهلوي، سرانجام راديو تهران در چهارم ارديبهشت ماه 1319 افتتاح گرديد.

1ـ سازمان و تشكيلات
1ـ1ـ راديو
پس از پايان جنگ، به تدريج امكان تجهيز راديو و خريد و دريافت وسايل فراهم شد و سرانجام سال 1327 نخستين استوديوي راديويي يا اداره انتشارات و تبليغات واقع در ميدان ارك ساخته شد. در سال 1330 استوديوي ديگري نيز ساخته شد. ولي جز آنكه پخش اخبار و برخي از برنامه ها به اين استوديو منتقل شود، تحول ديگري در راديو به وجود نيامد.

بعد از روي كار آمدن دولت مصدق و كودتاي 28 مرداد، راديو دچار تحولات اساسي ديگري گرديد. در سال 1336 ايستگاه 100 كيلو واتي راديو در آن به نام «راديو ايران» خوانده شد و فرستنده قديمي مأمور پخش برنامه هاي جداگانه اي گرديد و «راديو تهران» نام گرفت. گسترش شبكه راديويي كشور از سال 1348 بر عهده وزارت پست و تلگراف و تلفن نهاده شد و در سال 1350، پس از ادغام راديو و تلويزيون، اين مهم در شمار مسؤوليت هاي سازمان راديو و تلويزيون ملي ايران درآمد. از اين تاريخ به بعد فرستنده هاي 250 و 350 كيلو واتي موج كوتاه كمال آباد تهران و فرستنده 200 كيلوواتي موج متوسط دشت قراين مورد بهره برداري قرار گرفتند.

طي سالهاي 53ـ52 فرستنده هاي بم، مريوان، اردبيل، بناب، بندرلنگه، جيرفت، سيرجان و تايباد به شبكه راديويي كشور پيوست. تعداد فرستنده هاي راديويي در سراسر ايران به 68 رسيد و قدرت مجموع آنها از 7530 كيلو وات گذشت.

راديو در ابتدا به عنوان ابزاري كه موسيقي پخش مي‏كند، در ذهنيت جامعه ما جاي گرفت. نگاهي به فهرست برنامه هاي راديو در آغاز نشان مي‏دهد كه موسيقي بخش عمده اي را تشكيل مي داد و اخبار و گفتار در مرتبه هاي بعدي جاي داشتند. گفتارها شامل تاريخ و جغرافياي ايران، كشاورزي، خانه داري، بهداشتي و مانند آنها بود و هدف خاصي را دنبال نمي كردند. اين روند برنامه ها تا سال 1330 ادامه داشت. از سال 1332 به منظور زمينه سازي براي تغييرات مورد نظر رژيم، راديو زمينه اصلاحات اراضي را فراهم مي كرد. در سال 1339 راديو بيست و چهار ساعته شد و ساعتهاي پخش محلي گسترش يافت. در نيمه اول دهه 40 برنامه دوم راديو و سال 1346 برنامه سوم تهران و فرستنده اف. ام (FM) به مجموع برنامه هاي راديويي افزوده شدند.

1ـ2ـ تاريخچه تلويزيون
مجلس شوراي ملي در تيرماه 1337 ماده اي با چهار تبصره را به تصويب رساند كه بر اساس آن به دولت اجازه داده مي شد يك فرستنده تلويزيون و كليه ابزار فني آن را به تشخيص وزارت پست وتلگراف و تلفن در تهران به كار اندازد و تا پنج سال نيز از پرداخت ماليات معاف باشد.

البته لازم بود كه كليه برنامه هاي اين فرستنده تابع تعهدات اداره كل انتشارات باشد. با چنين امكاناتي نخستين فرستنده ايران در ساعت 5 بعد از ظهر روز جمعه يازدهم مهرماه 1337 اولين برنامه خود را پخش كرد. اين فرستنده كه «تلويزيون ايران» ناميده مي شد، در ابتدا هر روز از 6 بعد از ظهر تا ساعت 10 شب برنامه داشت. تلويزيون ايران به صورت يك بخش كاملاً خصوصي اداره مي شد و متكي به درآمد خود از آگهي‏هاي تجاري و تبليغات بود.

پس از يكسال فعاليت اين سازمان برنامه هاي روزانه خود را در تهران به پنج ساعت افزايش داد و پس از سه سال در سال 1340، فرستنده ديگري در آبادان و يك فرستنده تقويتي هم در اهواز تأسيس كرد.

فعاليت تلويزيون در تهيه و پخش يك سلسله برنامه هاي سرگرم كننده خلاصه مي شد. گردانندگان اين مؤسسه در توجيه كار خود مي گفتند كه چون تلويزيون ايران جز آگهي منبع ديگري براي درآمد ندارد، ناچار است براي جلب تماشاگران بيشتر و جذب آگهي افزون تر دست به توليد برنامه هاي سبك و عامه پسند تر بزند. رونق كار تلويزيون ايران و شناسايي اين رسانه به عنوان ابزار نشر فرهنگ و تبليغات دولت ايران را به فكر جدي تأسيس يك مؤسسه تلويزيوني انداخت. بنابراين در سال 1343 يك گروه فرانسوي از سوي سازمان برنامه و بودجه مأمور بررسي و طراحي يك مركز تلويزيوني شد. سرانجام پس از تصويب طرح ايجاد تلويزيون ملي ايران، يك دستگاه كوچك به وجود آمد و با امكاناتي ساده، پخش برنامه هاي آزمايشي را در سال 1345 آغاز كرد. امكانات فني تلويزيون در آن زمان به يك استوديو، سه دوربين و دو دستگاه ضبط مغناطيسي و ساختمان كوچكي در مدت سه ماه آماده شده بود، محدود مي شد. از آنجا كه فرستنده تلويزيون ايران با سيستم 525 خطي آمريكايي كار مي كرد و تلويزيون ملي ايران 625 خطي اروپايي بود، تلويزيون ملي با نصب فرستنده دو كيلو واتي با سيستم 525 خطي بر بالاي ساختمان هتل هيلتون امكان استفاده از اين شبكه را براي همه دارندگان تلويزيون با سيستم هاي مختلف امكان پذير كرد. پس ازمدتي كمتر از دو سال، در هفدهم مرداد ماه 1347، نخستين مركز شهرستاني تلويزيون در اروميه گشايش يافت و چند ماه بعد مركز تلويزيون بندر عباس شروع به كار كرد. فعاليت مراكز تلويزيوني به تدريج يكي پس از ديگري آغاز گشت كه از ميان آنها مي‏توان به مراكز شيراز، كرمانشاه، تبريز، زاهدان، خراسان، كرمان، سنندج و اصفهان اشاره كرد. به دنبال گسترش امكانات فني، نصب و راه اندازي مركز مخابرات ماهواره اي اسد آباد همدان در سال 1348، تبادل برنامه هاي تلويزيوني را با ايستگاه هاي خارجي ميسر ساخت.

پس از چندي دولت، تلويزيون ايران را از ثابت پاسال خريداري كرد و با پيوستن تلويزيون ايران به تلويزيون ملي، پخش دو برنامه تلويزيوني از دو كانال مختلف ادامه يافت. برنامه هاي جاري تلويزيون ملي «برنامه اول» نام گرفت. و برنامه هايي كه از تلويزيون ايران سابق پخش مي شد، «برنامه دوم» ناميده شد. برنامه دوم با برد كمتر، و محتوايي به ظاهر پخته تر، رو به سوي اقليت هايي چون روشنفكران و دانشجويان داشت و تماشاگران برنامه اول را اكثريت مردم تشكيل مي دادند.

اما به غير از برنامه اول و دوم، دو كانال ديگر نيز فعاليت داشتند. نخست شبكه آموزشي كه از مهر ماه 1355 كارش را زير نظر وزارت آموزش و پرورش آغاز كرد و آموزش تخصصي جوانان دوره هاي ابتدايي و متوسطه را بر عهده داشت و كانال ديگر تلويزيون بين المللي بود كه تمام برنامه هايش را به زبان انگليسي پخش مي كرد. اين فرستنده تلويزيوني به همراه يك فرستنده راديويي كه برنامه بين المللي خوانده مي شد، كار ارايه اطلاعات و اخبار و همچنين فراهم آوردن برنامه هاي سرگرم كننده براي آمريكائيان مقيم ايران را انجام مي داد.

تا سال 1355 طبق برآورد اداره آمار تلويزيون، 93 درصد مناطق شهري و 45 درصد مناطق روستايي ايران زير پوشش برنامه هاي تلويزيوني قرارگرفته بود. بخش برنامه هاي تلويزيون به صورت رنگي از همين سال شروع شد. بيش از آن چند برنامه رنگي به صورت آزمايشي در سال 1350 پخش شده بود. چندي پس از ادغام راديو و تلويزيون، سازمان براي دستيابي به اهداف از پيش تعيين شده اش، قرار دادهايي با مؤسسه آمريكايي آرتوردي تيل (A. D. L) منعقد كرد و مسئولين سازمان از سال 1353 عملاً به بررسي و تحقيقات لازم دست زدند. پس از مطالعه طرز كار و روشهاي موجود در سازمان هاي مشابه در نقاط مختلف جهان، نتايج تحقيقات طي سمينارهاي متعدد، مجدداً مورد بررسي قرار گرفت و خطوط اصلي فعاليت هاي سازمان براي ده سال بعد طراحي شد. طي سال هاي 55 و 56 پس از تصويب ساخت كلي، مسئولين سازمان به طراحي زير نظامهاي اداري، مالي، برنامه هاي حقوقي و دستمزد و مشابه آن پرداختند و شبكه هاي اول و دوم راديو و تلويزيون به اضافه راديو و تلويزيون بين المللي ايجاد شدند. اين ساخت و نظامهاي مربوط به آن تابه ثمر رسيدن انقلاب اسلامي ايران ادامه داشت.

پس از انقلاب اسلامي، مقدمه قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران مصوب همه پرسي آذر ماه 1358 درباره  نقش و جايگاه صدا سيما چنين بيان مي دارد كه :  وسايل ارتباط جمعي (راديو ـ تلويزيون) بايستي در جهت روند تكامل انقلاب اسلامي در خدمت اشاعه خدمت اسلامي قرار گيرد و در اين زمينه از برخورد سالم و انديشه هاي متفاوت بهره جويد و از اشاعه و ترويج خصلتهاي تخريبي و ضد اسلامي جداً پرهيز كند. پيروي از اصول چنين قانوني كه آزادي و كرامت ابناي بشر را سرلوحه اهداف خود دانسته و راه رشد و تكامل انسان را مي گشايد بر عهده همگان است و لازم است كه امت مسلمان با انتخاب مسئولين كاردان و مؤمن و نظارت مستمر بر كار آنان به طور فعالانه در ساختن جامعه اسلامي مشاركت جويند، به اميد اين كه در بناي جامعه نمونه اسلامي (اسوه) كه بتواند الگو و شهيدي بر همگي مردم جهان باشد موفق گردد.»

همچنين اصول چهل و چهار (مالكيت)، شصت و نه (نقش اطلاع رساني)، يكصد و ده (انتصاب رئيس سازمان صدا و سيما) و يكصد و هفتاد و پنج (مديريت و نظارت) بر سازمان مشخص شده است.

برابر (ماده 175) قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران، مصوب سال 1358، سازمان صدا سيما زير نظر قواي سه گانه بصورت يك شوراي سرپرستي اداره مي شد، اما در سال 1368 و بر پايه بازنگري قانون اساسي، نصب و عزل رئيس سازمان ياد شده با مقام رهبري است و شورايي مركب از نمايندگان رئيس جمهور و رئيس قوه قضاييه و مجلس شوراي اسلامي (هر كدام دو نفر) نظارت بر اين سازمان را خواهند داشت.

در اجراي اصل ياد شده (قبل از بازنگري ـ مصوب 1358) قانون خط مشي كلي و اصول برنامه هاي سازمان، قانون اداره سازمان صدا و سيما و اساسنامه آن مورد تصويب مجلس شوراي اسلامي واقع شدند. بدين ترتيب شكل گيري سازمان صدا و سيما و نحوه اداره و امور اجرايي آن بر اساس قوانين ومقررات موضوعه به شرح زير است:

1ـ اصل 175 قانون اساسي

2ـ قانون اداره سازمان صدا و سيما مصوب 1359 مجلس شوراي اسلامي

3ـ قانون خط مشي كلي و اصول برنامه هاي سازمان مصوب 1361 مجلس شوراي اسلامي

4ـ اساسنامه سازمان صدا و سيما مصوب مجلس شوراي اسلامي سال 1362

در ضمن بر اساس ماده 138 قانون محاسبات عمومي كشور، صدا و سيما از نظر مشمول قانوني در حكم شركت دولتي محسوب مي‏گردد .*

* صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران با رعايت قانون اداره صدا وسيماي جمهوري اسلامي ايران مصوب 8/10/1359 مجلس شوراي اسلامي از نظر مشمول اين قانون در حكم شركت دولتي محسوب مي‏گردد.

5ـ مصوبه مجمع تشخيص مصلحت نظام در خصوص نحوه اجراي اصل 175 قانون اساسي در بخش نظارت

ساختار وظايف و تشكيلات سازمان
سازمان صدا و سيما از نظر تشكيلاتي در برگيرنده سه بخش اصلي زير است:

الف ـ حوزه رياست شامل رياست، قائم مقام سازمان، پشتيباني مديريت (برنامه ريزي، طراحي سيستم كامپيوتر، ارزيابي، دفاتر شركتهاي وابسته و بازرسي)، بخش تحقيقات و سنجش برنامه اي، بخش روابط بين الملل، بخش روابط عمومي، بخش حراست، بخش موسيقي و بخش مجلس و امور شهرستانها.

ب ـ حوزه پشتيباني شامل امور مالي و اداري، طرح و توسعه فني، بخش فني و بهره برداري، بخش آموزش، بخش اموركالا و بخش هماهنگي آرشيوها و كتابخانه ها.

ج ـ حوزه اجرايي شامل معاونت سيما، معاونت صدا، معاونت امور سياسي (واحد مركزي خبر)، معاونت برنامه هاي برون مرزي و مراكز راديو و تلويزيوني استاني و محلي.

در حال حاضر حدود سيزده هزار نفر كارمند در سراسر ايران مشغول انجام وظيفه در صدا و سيما هستند و با توجه به فرهنگها، زبان و گويش هاي گوناگون در سراسر ايران، علاوه بر برنامه هاي زبان رسمي كشور، به توليد برنامه هايي به زبان عربي، آذري و برخي گويش هاي ديگر محلي مي‏پردازند و از شبكه هاي استاني و نيز از طريق ماهواره در نقاط مختلف دنيا پخش مي‏كنند.

 

هدف ها و وظايف و اختيارات
- هدف اصلي سازمان به عنوان يك دانشگاه عمومي نشر فرهنگ اسلامي ايجاد محيط مساعد براي تزكيه و تعليم انسان و رشد فضايل اخلاقي و شتاب بخشيدن به حركت تكاملي انقلاب اسلامي در سراسر جهان مي‏باشد. اين هدف ها در چارچوب برنامه هاي ارشادي، آموزشي، خبري و تفريحي تأمين مي‏گردد. مشروح هدف ها و برنامه هاي سازمان در زمينه هاي گوناگون در خط مشي و اصول برنامه هاي سازمان مصوب مجلس شوراي اسلامي ذكر شده است.
- به منظور بهره برداري بيشتر از امكانات موجود سازمان و شناسايي و جذب استعدادهاي هنري موجود جامعه سازمان مي‏تواند با هماهنگي وزارت ارشاد اسلامي به تشكيل واحدها و گروه هاي فرهنگي، هنري، تحقيقاتي و نيز تأسيس سالن هاي نمايش و ايجاد نمايشگاه ها اقدام كند.
- سازمان بايد از طريق توليد برنامه هاي مفيد راديو تلويزيوني و عرضه آن در سطح جهاني گسترش مبادلات و ارتباطات بين المللي با رعايت موازين اسلامي اقدام نمايد.
- به منظور تأمين نيروي انساني مورد نياز در رشته هاي هنري و تخصص هاي فني سازمان موظف است به تكميل و گسترش دانشكده صدا و سيماي جمهوري اسلامي در حد نياز بپردازد.
- سازمان ميتواند آن رشته از فعاليت هاي خود را كه مقتضي بداند به صورت شركت اداره كند يا در شركت هاي ديگر دولتي يا غير دولتي كه موضوع آن در زمينه فعاليت هاي سازمان است سرمايه گذاري و مشاركت كند.

فعاليتهاي سازمان

سازمان توسعه سينمايي سوره وابسته به حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي مي باشد
كه علاوه بر توليد فيلم سينمايي در زمينه هاي ديگر نيز فعاليت مي نمايد. در ذيل به اختصار با برخي از فعاليت هاي اين سازمان آشنا مي شويم:

1ـ توليد فيلم سينمايي:
توليد فيلم سينمايي از اهداف مهم و از اولويت هاي اصلي اين سازمان مي باشد. به همين منظور هر ساله چندين فيلم را توليد و در سطح سينماهاي تحت پوشش و سينماهاي بخش خصوصي اكران مي نمايد.
سازمان توسعه سينمايي سوره بر اين باور است كه تهيه و توليد فيلم هايي با ژانر و مضامين ارزشي و معناگرا اثراتي به مراتب بيشتر از ژانرهاي ديگر خواهد داشت. از اين رو در گزينش فيلمنامه ها، كارشناسي و مطالعه دقيق تري انجام مي گيرد. كسب جوايز متعدد از جشنواره هاي بين المللي و نيز سيمرغ هاي جشنواره فيلم فجر حاصل دقت نظر در توليد فيلم است.

2ـ توليد فيلم كوتاه، مستند، داستاني:
توليد فيلم هاي كوتاه در كنار فيلم هاي سينمايي (حرفه اي) از گذشته آغاز گرديده و مسير رو به رشدي را طي مي كند به گونه اي كه طي دو دهه اخير ده‌ها عنوان فيلم كوتاه به صورت داستاني مستند در سازمان توسعه سينمايي سوره توليد شده است كه مقدمه اي براي توليد فيلم هاي سينمايي و حرفه اي بوده است و بسياري از فيلمسازان موفق در عرصه توليدات بلند سينمايي كار خود را با توليد فيلم هاي كوتاه آغاز كرده اند. بنابراين حمايت از فيلمسازان جوان و تربيت نسل جديدي از هنرمندان در اين زمينه، مي تواند سينماي كشور را در آينده ارتقاء بخشد.

3ـ آماده سازي و پخش فيلم سينمايي:
مؤسسه پخش و بازاريابي سازمان توسعه سينمايي سوره با بيش از دو دهه فعاليت
و كسب تجارب ارزنده يكي از شناخته ترين دفاتر پخش فيلم در سطح كشور مي باشد. مؤسسه پخش و بازاريابي سازمان توسعه سينمايي سوره به مدد پخش و اكران توليدات حوزه هنري و نيز امكانات سينماهاي در اختيار سازمان، توانمندي فوق العاده اي در آماده سازي و پخش فيلم در سطح كشور را دارد.

4ـ توليد برنامه هاي تلويزيوني:
سازمان توسعه سينمايي سوره علاوه بر توليدات سينمايي در امر توليدات تلويزيوني فعاليت هايي را انجام مي دهد. مؤسسه هنرهاي تصويري سازمان توسعه سينمايي سوره به موجب تفاهم نامه هاي موجود ميان سازمان و صداوسيما نسبت به توليد آثار تلويزيوني اقداماتي را انجام داده است كه هر كدام به نوبه خود توليدات ارزشمندي بوده اند. توليد برنامه هاي زنده و تركيبي مناسبتي، توليد كليپ هاي مناسبتي و ... از جمله فعاليت هاي تلويزيوني اين سازمان مي باشد.

5ـ بازسازي ـ نوسازي و مجموعه سازي سينماها:
سازمان توسعه سينمايي سوره حوزه هنري با در اختيار داشتن نزديك به 90 سينما در سطح كشور يكي از سينماداران بزرگ مي باشد كه بازسازي اين سينماها از جمله اهداف اصلي اين سازمان مي باشد. به گونه اي كه در طي اين سال ها به لحاظ قدمت سينماها نسبت به بازسازي آنها به گونه اي اقدام نموده است كه مردم و مخاطبان علاوه بر ديدن فيلم، به ديدن سينما و فضاي فيزيكي سينما نيز علاقه نشان داده اند.
علاوه بر بازسازي، نوسازي و مجموعه سازي نيز مدنظر اين سازمان مي باشد كه در آينده اي نه چندان دور شاهد مجموعه هاي فرهنگي هنري و تجاري بسياري خواهيم بود.

6ـ توليد و نمايش فيلم هاي تبليغاتي:
مؤسسه فني تبليغاتي بهمن سبز از جمله مؤسسات وابسته به سازمان مي باشد كه فعاليت خود را از سال 1373 آغاز نموده و امروزه به عنوان يكي از مهمترين مؤسسات فعال در زمينه توليد و پخش فيلم هاي تبليغاتي در سطح سينماهاي كشور به شمار مي رود.

7ـ خريد امتياز رايت فيلم هاي خارجي و داخلي:
تهيه، آماده سازي، تكثير و توزيع محصولات رسانه اي در چند سال اخير از فعاليت هاي چشمگير مؤسسه هنرهاي تصويري سازمان توسعه سينمايي سوره مي باشد كه در طول فعاليت خود بيش از صدها عنوان فيلم داخلي و خارجي را با فرمت هاي
DVD, CD, VHS روانه بازار رسانه اي كرده است. فيلم هاي خارجي خريداري شده پس از بازبيني، ترجمه، زيرنويسي و دوبله شده كه پس از آن تكثير و توزيع مي گردند.

8ـ جذب و آموزش هنرجو:
مدرسه كارگاه فيلمنامه نويسي كه از زيرمجموعه هاي سازمان توسعه سينمايي سوره حوزه هنري مي باشد با كادري مجرب در زمينه تدريس فنون نگارش فيلمنامه و توليد فيلمنامه هاي بكر، فعاليت هاي در خور توجهي داشته است. قدر مسلم توليد فيلم چه به صورت سينمايي و حرفه اي و چه به صورت كوتاه، با توليد فيلمنامه خوب مرتبط است. بنابراين با آموزش هنرجويان زبده ما شاهد توليد فيلم هاي مناسب تر خواهيم بود. مدرسه كارگاهي فيلمنامه نويسي براي آموزش هنرجويان علاوه بر برگزاري كلاس هاي حضوري در سطح مقدماتي و تكميلي، آموزش مكاتبه اي براي هنرجويان شهرستاني و افرادي كه امكان حضور در كلاس ها را ندارند، فراهم نموده است.

9ـ برگزاري جشنواره هاي داخلي و بين المللي:
سازمان توسعه سينمايي سوره علاوه بر فعاليت هاي ذكر شده به برگزاري جشنواره ها و مسابقه هايي در قالب فيلمنامه نويسي، جشنواره دوربين خانگي و جشنواره فيلم هاي 100 ثانيه اي اقدام نموده و در آينده نيز اقدام خواهد نمود.

10ـ تجهيزات فني و توليد:
اين سازمان با در اختيار داشتن تجهيزات حرفه اي در زمينه توليد آثار سينمايي و تلويزيوني يكي از سازمان هاي معتبر با تجهيزات استاندارد است كه علاوه بر استفاده از آنها براي توليد آثار خود، نسبت به در اختيار قرار دادن تجهيزات به افراد و مؤسسات ديگر نيز اقدام نموده است.

استوديو صدا، باكس هاي مونتاژ و ... از جمله تجهيزات اين سازمان مي باشد.

 

فعاليت‌هاي سازمان صداو سیما

صداوسيما بر اساس رهنمودهاي حضرت امام خميني (ره) و مقام معظم رهبري دانشگاه عمومي است كه به عنوان مهمترين وسيله ارتباط جمعي نقش بزرگي در تحولات اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي ايفا مي‌كند. همچنين در اين رهنمودهاي ارزنده بر رسالت و وظايف خطير صداوسيما و نقش مؤثر برنامه‌هاي گوناگون آن در شكوفايي فرهنگي جامعه و رفع تنگناها و چالش‌هاي اجتماعي تأكيد شده است. بر همين مبنا، اجراي سياست‌هاي فرهنگي مصوب شوراي عالي انقلاب فرهنگي، از وظايف قانوني و رسمي صداوسيما است.

قانون برنامة سوم توسعه نيز در مواد 159 و 167 خود سازمان صداوسيما را موظف به انجام مطالعات و تحقيقات، ارزيابي مستمر اثربخشي فعاليت‌ها، تقويت هنرها و علوم و فنون، تكميل پوشش جمعيتي، انعكاس و نقد عملكرد دستگاه‌هاي اجرايي، پرداخته است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






ارسال شده در تاریخ : 21 آبان 1391برچسب:تاريخچه صدا و سيما, :: 13:15 :: توسط :

درباره وبلاگ
بانک مقالات و تحقیقات دانشجویی http://culture.loxblog.com
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان فرهنگستان و آدرس culture.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 93
بازدید دیروز : 20
بازدید هفته : 93
بازدید ماه : 269
بازدید کل : 109716
تعداد مطالب : 55
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1