مقايسه روابط عمومي ايران با غرب ( ایران و هلند)مطلب ارسالی ازshirin
 
« فرهنگستان »
این وبلاگ در راستای تحقیق و پژوهش پیرامون فرهنگ این مرزو بوم فعالیت می کند
 
 

قابل ذکر است که عمدتاً در آنچه گروه های تخصصی نامیده می شوند فعال هستند.

کار در شرکتها 26 درصد

کار در سازمانها  12 درصد

کاربران دولت 9 درصد

کار در دفتر مشاوره 45 درصد

کار در امر تحقیقات آموزش 8 درصد

روابط عمومی ایران ابتدا از شرکت نفت پا گرفت. نخستین همایش روابط عمومی در 30 آذر ماه 1343 در آبادان و دومین همایش در 13 مهر 1344 در کرمانشاه بر قرار شد. پس از تشکیل واحدهای روابط عمومی در ایران، نیاز به آموزش مسئولان روابط عمومی و کارمندان این واحدها احساس شد. در سال 1345 مطالعاتی درباره تشکیل دانشکده روابط عمومی صورت گرفت منجر به تشکیل موسسه عالی مطبوعات و روابط عمومی در سال 1340 شد. پس از انقلاب اسلامی  در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه اجتماعی دانشگا علامه پدید امد. اکنون روابط عمومی  بیشتر در  کانون بین المللی رواج پیدا کرده است و تکنولوژی راه امکانات ارتباط جدید را بر روی آن گشوده و کارشناسی حرفه ای روابط عمومی،تضادهای عمده در گیر است. مسئولیت های روز افزون و تعهدات گسترده تری که بر عهده روابط عمومی نهاده که گفته می شود در برخورد تمدنها، این روابط عمومی ها هستند که از شدت برخورد می کاهند و زمینه تفاهم را در ابعاد کلان فراهم می آورند.

 

از نظر محسنیان راد:

روابط عمومی در ایران در حال حاضر وضع خوبی ندارد و علتش مربوط به سه دوره تحولی که این پدیده طی کرده است. به گفته یک اندیشمند ارتباطات معاصر ایران، وضعیت موجودات رسانه ها در هر کشوری قطعاً ریشه در شکل گیری گذشته آن دارد. ما آلان مسایلی در حوزه مطبوعات ایران داریم که هنوز یک دوره تسلسل در آن وجود دارد و ورود میکروب در این حوزه را باید از زمان قاجار ببینینم. در امور مربوط به روابط عمومی نیز چنین است. نکته دوم این که این اندیشه در تفکر در زمینه روابط عمومی ریشه در فرهنگ  و دین کشورمان دارد و نباید این طور فکر کنیم که تفکر حاکم بر روابط عمومی یک تفکر کاملاً غربی است. بلکه تفکری است که زمینه هایش در فرهنگ اسلامی- ایرانی دیده می شود. سابقه تاسیس اداره روابط عمومی در جهان به اوایل قرن بیستم حدود سال های (1902-1900) بر می گردد.

 

جایگاه روابط عمومی الکترونیک در ایران:

با توجه به وضعیت موجود زیر ساخت های فناوری اطلاعات در ایران و کیفیت کارکرد روابط عمومی ها از نظر فعالیت های الکترونیک و اینترتی می توان گفت در میان همه اشکال روابط عمومی مدرن ما فعلاً در حد و فاصل روابط عمومی الكترونیک و روابط عمومی دیجیتال قرار داریم وجود سیستم های پاسخگویی الکترونیک در بخش ها مخابرات سازمانها قرار دادن نسخه p.d.f بروشورهای منتشر شده بر روی اینترنت و  وب سایت هایی با فرمت html وText نشانه ایی از رویکرد روابط عمومی ها به این پدیده های جدید به شمار می روند.

آنها کانون انجمن را تشکیل دادند. در حال حاضر 9 گروه تخصصی وجود دارد. مشاوران ارتباطات- ارتباطات جمعی مراقبت ای بهداشتی- ارنباطات تعاملی- ارتباطات مردمی-اطلاعات مطبوعاتی و امور عمومی به ویژه گروههای متخصص ارتباطات داخل و ارتباطات جمعی اعضای بیشتری دارد.

انتقال دانش و معلومات:

در هلند دوره های آموزش ارتباطات در تمام سطوح ارائه می شود. به غیر از موسسات آموزشی خصوصی، دوره های آموزش در مراکز آموزش در مراکز آموزش عالی حرفه ای، علاوه بر دروس اختیاری در دانشگاهی متعدد نیز ارائه می شوند. انجمن تخصصی خود نقش مجزایی ایفا می کند. در سال 1978 بمنظور معرفی رسمی و گشایش کرسی تخصصی آموزش در زمینه مبانی نظری روابط عمومی موافقت دانشگاه را به دست آورد.

دکتر آن وت درمین از 1978 تا 1994 این کرسی را در اختیار داشت. انجمن تخصصی طی دهه های فعالانه در برگزاری آزمون های مشارکت داشته و در سال 1968 تا 1983 آزمون هابرای آنچه دیپلم مقدماتی روابط عمومی نامیده ی شود. در سال 1998 انجمن تخصصی ارتباطات به منظور توسعه و گسترش مجموعه از دانش و معلومات برای دفاتر مشاوره و مدیریت ارتباط ابتکار عمل را در دست گرفت. نقطه شروع ارائه دانش و معلومات مشخص نبود بلکه ضرورت آن فقط در میان متخصان دیده می شد. این پروژه دو جانبه بوده گسترش دانش و معلومات جدید و اشاعه معلومات برای کار برد آتی و قابل دسترس کردن آن تیم پروژه دریافتند که سه مشکل وجود دارد.

1-اثر بخشی ارتباطات 2- رابطه میان ارتباطات و سازمان 3- ارتباطات و تکنولوژی اطلاعات

بهترین انتخاب ها هم اکنون گسترش         دانش و اطلاعات از جمله آدرس ها، موارد مطالعات و آثار و نوشته های داخلی و خارجی موضوعی است که کاملاً در دست اقدام و بررسی است.

ارتباطات ملی و بین المللی:

ارتباطات در هلند، عمدتاً متمرکز بر سازمان هایی است که در جهان ارتباطات نقش مهمی دارند و عبارتند از 775 که با انجمن عمدتاً در زمینه آموزش همکاری می کنند. سازمان روابط عمومی و مشاوران ارتباطات vpra که با انجمن به مبادله اطلاعات می پردازند.

در نهایت می توان گفت سیر تحولی روابط عمومی مدرن کسانی که دربارهٌ سیر تحول روابط عمومی ها در دوره اینترنت و تکنولوژی و همچنین مبادله اطلاعات انجام می شود و مباحث نرم افزاری، سخت افزاری طراحان وب تشریح می کنند. بعضی نیز به تحول در عرصه های اجتماعی آن نظر دارند. از نظر تکنولوژی به سه گروه روابط عمومی تقسیم شده است.

1- روابط عمومی الکترونیک(روابط عمومی 1)

2-روابط عمومی آنلاین(روابط عمومی 2)

3-روابط عمومی سایبر(روابط عمومی 3) است.

بنابراین با سرعت نور، اطلاعا ت مبادله می شود و برای پیشرفت کشور متاسفانه در ايران چنين نگاهي توجه نمي شود هر چقدر نگاه ما منفي باشد به روابط عمومي از اطلاعات جديد چه تجاري اقتصادي سياسي و اجتماعي عقب مي مانيم .چرا که سیر و تحول در روابط عمومی بخش اعظم آن اطلاعات است.  عصر عصر اطلاع رسانی است و باید در همهٌ زمینه ها مانند غرب اطلاع رسانی صحیح در سازمانهاداشته باشیم تا باعث پیشبرد اهداف مان باشد.

نگاه غرب و استفاده از روابط عمومی؛ تجارت و ورنق پیدا کردن اقتصاد آنها می باشد. بخش اعظم روابط عمومی آنها اقتصادی است چرا که دنیا متوجه شده است اگر از نظر اقتصادی در مرتبهٌ بالایی قرار داشته باشند  دردنیا می تواند حاکم باشند مانند آمریکا-چین. آنها چه از نظر تکنولوژی و چه از نظر روابط روانی نفوذ کردن در ارزش ها و سنن و فرهنگ  که مهمترین بخش روابط عمومی است فعالیت بسزایی دارند. تکنولوژی جای خود را دارد فرهنگ مهمترین بخش هر کشوری است که روابط عمومی های انها شبانه روزی تلاش می کنند تا دنیا را از نظر فرهنگی به خودشان نزدیک کنند. بنابراین از نظر اقتصادی رونق پیدا می کنند چرا که از پوشاک تا تغذیه هر چیزی که بخواهند معامله می کنند و به نفع شان تمام می شود.

همزباني خويشي و پيوندي است        مرد با نامحرمان چون بندي است

اي بسا هندو و ترك همزبان                 اي بسا دو ترك چون بيگانگان

پس زبان محرمي خود ديگر است      همدلي از همزباني خوشتر است

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






ارسال شده در تاریخ : 17 مرداد 1392برچسب:, :: 10:4 :: توسط :

درباره وبلاگ
بانک مقالات و تحقیقات دانشجویی http://culture.loxblog.com
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان فرهنگستان و آدرس culture.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 14
بازدید ماه : 74
بازدید کل : 109445
تعداد مطالب : 55
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1