نقش رسانه ملی در جامعه
شامل: وظایف در فرهنگ سازی جامعه و انتقاد برای برخی از برنامه ها
نام درس: سازمان ها و مراکز فرهنگی
استاد: جناب آقای رضایی پور
دانشجو: احمد صداقتی
رشته کارشناسی مدیریت امور فرهنگی
دانشکده علمی کاربردی فرهنگ
بهار 1391
وظایف فرهنگی سازمان صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران
ماده 1- در اجرای اصل یکصد و هفتاد و پنجم (175) قانون اساسی، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران که در این قانون اختصاراً سازمان نامیده میشود، مؤسسهای دولتی و دارای شخصیت حقوقی مستقل میباشد که نصب و عزل رئیس آن با مقام معظم رهبری است و تابع قوانین و مقررات حاکم بر مؤسسات دولتی است مگر در مواردی که در این قانون حکم خاصی پیشبینی شده باشد.
تبصره- مؤسسات تابعه سازمان نیز مؤسسه دولتی محسوب میگردند و شرکتهای زیرمجموعه سازمان با رعایت سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی شرکت دولتی تلقی میشوند.
ماده 2- پخش برنامههای رادیویی و تلویزیونی، تأسیس فرستنده و استفاده از امکانات ماهواره برای پخش برنامههای رادیویی و تلویزیونی در انحصار سازمان است.
ماده 3- مرکز اصلی سازمان در تهران است. سازمان میتواند با توجه به اولویتهای جغرافیایی فرهنگی و سیاسی در چارچوب قوانین و مقررات مربوطه در داخل کشور در هر منطقه استان، شهرستان و یا بخش به تأسیس مراکز رسانهای و یا دفاتر خبری در خارج از کشور به ایجاد نمایندگی رسانهای مبادرت ورزد.
فصل دوم - مأموریت سازمان و خط مشی کلی و اصول ارزشهای حاکم بر برنامهها
ماده 4- مأموریت سازمان عبارت است از هدایت فرهنگ و افکار عمومی بر اساس موازین اسلامی و مصالح کشور، کوشش در جهت وحدت جهان اسلام و مقابله با جنگ نرم از طریق شبکههای رادیویی و تلویزیونی و رسانههای مجازی و مکتوب با تولید و پخش برنامههای متنوع آموزشی و ارشادی خبری و اطلاع رسانی- سرگرمی و تفریحی در سطوح مختلف اعم از استانی، ملی، منطقهای و جهانی با بهرهگیری از ظرفیت هنر فاخر اسلامی و ایرانی و جهت دهی مؤثر و کارآمد آن.
ماده 5- خط مشی و ارزشهای حاکم بر برنامههای سازمان عبارتند از:
1- حاکمیت ارزشهای اسلامی - ایرانی، انقلاب اسلامی - قانون اساسی - اندیشههای حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری بر تمامی سیاستگذاریها و برنامهریزیها و تولیدات سازمان.
2- زمینهسازی برای دستیابی به خودکفایی و سیاست مستقل در همه ابعاد
3- تقویت و گسترش وحدت، الفت و انسجام جامعه از طریق ارج نهادن به فرهنگ و زبان اقوام و طوایف کشور و حیثیت و کرامت افراد.
4- ترویج روح امید، نشاط، اعتماد، تلاش، استقامت و ایثار
5- حمایت از فرهنگ و تمدن اسلامی از طریق زدودن غبار غربت و انزوا از چهره مفاهیم عمیق اسلام و حقایق درخشان قرآن و وحدت جهان اسلام
6- گسترش آگاهی و رشد جامعه در زمینههاهی گوناگون از جمله اعتقادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و نظامی به مثابه یک دانشگاه عمومی.
7- تأمین آزادی بیان، نشر افکار و تضارب آرا در امر سیاستگذاری، برنامهریز و برنامهسازی
8- عدم جانبداری در حوزه رقابتهای سیاسی
9- پاسداری از فرهنگ، خط و زبان فارسی و پرهیز از غلط گویی و غلط خوانی
10- اطلاع رسانی بهنگام، صحیح، دقیق و مؤثر از رویدادهای داخلی و خارجی و پرهیز جدی از هر گونه حالت انفعالی در خبررسانی
11- تولید و کسب اخبار و اطلاعات صحیح، دقیق و بهنگام از منابع معتبر و مستقل خبری
12- ترغیب مردم به حضور فعال در عرصههای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کشور
13- ارج نهادن به فضیلتها و فداکاریهای شهدا و ایثارگران انقلاب اسلامی و زنده نگاه داشتن خاطره آنها
14- ایجاد زمینههای رشد فکری در مردم و به وجود آوردن امکان تحلیل، نقد، ریشهیابی و واقعبینی در مسائل اجتماعی، در راستای ترویج و تقویت روابط انسان ساز اسلامی
15- تلاش برای توسعه و تحکیم تقریب بین مذاهب اسلامی و رعایت حقوق اقلیتهای دینی نامبرده شده در قانون اساسی
16- آشنا کردن مردم با حقوق و تکالیف فردی و اجتماعی مندرج در قانون اساسی و قوانین موضوعه و تقویت زمینههای فکری و اخلاقی آنان جهت اجرا و حاکمیت هر چه بیشتر قانون
17- ترویج امر به معروف و نهی از منکر، ایجاد و تقویت روحیه انتقادپذیری بین مردم و مسئولان
18- تکریم مقام والای زن و شناساندن ارزش واقعی وی از دیدگاه اسلام، آموزش فضائل اخلاقی در خانواده و تحکیم و انسجام روابط خانوادگی
19- گسترش و تعمیق بینش سیاسی - انقلابی مردم برای مقابله با تهاجم فرهنگی و جنگ نرم
20- اتخاذ سیاستهای تبیینی و تبلیغی مناسب در قبال دولتها و ملتها، مقاومت اسلامی و جنبشهای آزادیبخش و ضد استکباری در چهارچوب دیپلماسی مبتنی بر عزت، حکمت و مصلحت نظام
21- تلاش و زمینهسازی برای تحکیم روابط عادلانه اقتصادی و ترویج الگوی مصرف
22- اطلاع رسانی و آگاه سازی برای افزایش تولیدات کشاورزی، دامی و صنعتی در جهت رسیدن به خودکفایی
23- اطلاع رسانی و آگاه سازی در جهت توسعه دولت الکترونیک، چابکسازی ساختارها و نظام اداری کشور
24- کمک به ارتقا توان ملی و آمادگی دفاعی کشور برای مقابله با بحران
25- ایجاد شرایط مناسب به منظور نقد اهداف و برنامههای دستگاههای اجرایی و ارزیابی عملکرد آنها در قالب شاخصهای اختصاصی، عمومی، ملی و بینالمللی
26- حمایت از نهضت تولید علم و دانش، کرسیهای آزاد اندیشی و نظریهپردازی
27- پرهیز از هرگونه ارائه که متضمن بدآموزی در اندیشه و رفتار باشد.
28- اهتمام به برنامههای جوان و نوجوانان به طوری که ضمن برخورداری از استحکام بنیادین با شیوههای جذاب و شادی بخش همراه باشد.
29- استفاده از موسیقی و هنر اصیل ایرانی که با ساخت روحی و عاطفی مردم ایران همخوان و همنوا است و پرهیز از پخش موسیقی مبتذل و لهوی به ویژه آنچه فاقد هویت ملی و اصالت ایرانی است.
30- توجه به نمایش هویت ایرانی - اسلامی در برنامههای برون مرزی و پرهیز از ابتذال و تکرار
نقدی کوچک بر رسانه ملی
نقش صدا و سيما را نمي توان در ترويج مدهاي ايراني اسلامي ناديده گرفت
شوراي عالي انقلاب فرهنگي 31 بند در رابطه با وظايف صدا و سيما در خصوص ترويح حجاب عفاف به تصويب رسانده است. هرچند پيش از اين نيز رسانه ترويج حجاب عفاف را بخشي از وظايف ذاتي خود مي دانست و در دستورالعمل ها و آيين نامه هاي اجرايي خود بر آن تاکيد داشته است اما از نگاه کارشناسان امر تاثیر چندانی در جامعه ندارد
در سال 85 قانون مد و لباس تصويب و بر اساس آن وزرات ارشاد مکلف به تشکيل کارگروه مد ولباس شد ، در اين کارگروه چند دستگاه از جمله صدا و سيما مکلف شدند لباسها و مدهايي را که داراي نمادهاي ايراني و اسلامي است و مورد تاييد اين کارگروه است در صدا و سيما ترويج و تبليغ کنند.حال سوال اینجاست چرا صدا و سيما در ترويج مدهاي ايراني و اسلامي حمايت هاي لازم را از طراحان نمي کند در حالی که پوشش هنرمندان تاثير بسياري درجامعه دارد و مي توانند در ترويج الگوهاي مصوب کمک بسياري کنند
این انتقاد در حالی صورت می گیرد که از دیدگاه مدیران رسانه ملی اين نوع انتقادها منصفانه نيست بطوری که آنان اذعان دارند در مورد تمامي پوشش بازيگران سريال هايي که در صدا و سيما توليد مي شود به شدت دقت خواهد شد و موردي را پيدا نخواهيد کرد که در پوشش دچار اشکال باشد. در پاسخ به این نوع انتقاد ها آنها معتقدند در بيشتر آثار هنرپيشه نقش اول چادر به سر مي کند و در سريال هاي که از پوشش چادر استفاده نمي کنند حجاب به شکل کامل رعايت مي شود.
اما در ادامه نقدها می توان به برخي موارد آرايش خانم هاي بازيگر اشاره داشت که در خیلی از موارد مسئله آرایش با گریم تلوزیونی جای خود را عوض می کند.
نظرات شما عزیزان: